Slechts de helft van de werknemers krijgt een eindejaarsgeschenk van zijn werkgever

Het eindejaar komt alweer om de hoek loeren en traditioneel is dat pakjestijd. Ook vele werknemers krijgen dan een extraatje van hun werkgever. Uit onderzoek van Unigift, bedrijf dat de Unigiftcards op de markt brengt, en marktonderzoeksbureau BUFFL, blijkt dat 52% van de Vlaamse werknemers een eindejaarsgeschenk krijgt van zijn werkgever. “Misschien enigszins verrassend zien we dat arbeiders (65%) vaker een eindejaarscadeau krijgen dan ambtenaren (52%) en bedienden (49%)”, duidt Tamara Vrancken-Visschers van BUFFL, een business research partner, de cijfers.

De werknemers die een cadeau krijgen van hun werkgever zijn hier best tevreden over. 82% van de respondenten geeft aan eerder tevreden of zeer tevreden te zijn met zijn cadeau. Hier blijkt er geen verschil te zijn tussen arbeiders, bedienden en ambtenaren naar tevredenheid met het ontvangen geschenk.

Waarom werknemers tevreden zijn over hun geschenken, kwam uit dit onderzoek ook naar voor. De hoge tevredenheid blijkt hier vooral zijn oorsprong te vinden in het feit dat het een nuttig cadeau is dat ze kunnen gebruiken gecombineerd met het feit dat je veel vrijheid hebt om je cadeau te besteden.

afbeelding

“We weten dat personalisatie van personeelsgeschenken uitermate belangrijk is. Dit kan zowel gaan over wat je geeft als over de manier waarop je het geschenk aanbrengt. De manier waarop je het geschenk geeft aan je werknemers wint ook aan belang. Werknemers ontvangen graag iets gepersonaliseerd met bijvoorbeeld een boodschap van de baas of zelfs een volledig gepersonaliseerd design door de werkgever”, verduidelijkt Björn Verbrugghe, marketingverantwoordelijke van Unigift, de drang naar personalisatie.

De verwachting van personalisatie komt ook naar voor uit de resultaten wanneer we werknemers vragen naar het ideale eindejaarsgeschenk. Hierbij geeft 67% aan dat ze een cadeau willen met ruime keuze waarbij ze zelf kunnen beslissen waar ze dit besteden. Het feit dat je lokale handelaars steunt via je eindejaarsgeschenk vinden 26% van de werknemers belangrijk. Verder verwachten 24% van de werknemers dat het cadeau persoonlijk verpakt is en een persoonlijke boodschap van de manager bevat. Tot slot is het ook uitkijken met cadeau’s die werkgerelateerd zijn: 46% wil een cadeau dat niet werkgerelateerd is.

“Met onze Unigiftcards spelen we in op deze trends. Het zijn belevingsbonnen die je kan spenderen bij meer dan 1000 lokale handelaars in Vlaanderen en die je kan personaliseren voor je werknemers met een logo, persoonlijke boodschap en zelfs een volledig eigen design” , besluit Björn van Unigift.

afbeelding