Om de tevredenheid van werknemers te meten, wenden veel bedrijven zich tot online enquêtes. Dit is een snelle en gemakkelijke manier om feedback te krijgen van werknemers over hun werkplezier. Door de tevredenheid van werknemers te meten, kunnen bedrijven gebieden identificeren die verbetering behoeven.
Bovendien stellen online enquêtes medewerkers in staat om anoniem feedback te geven. Deze anonimiteit kan leiden tot eerlijkere reacties van medewerkers. Zo worden de factoren die leiden tot werknemerstevredenheid duidelijk en objectief gemeten en kan je er een actie-plan voor opstellen.
Maar hoe pak je dit nu precies aan?
Door objectieve en niet-leidende vragen te stellen, krijgt u waardevolle inzichten in de tevredenheid van uw medewerkers.
Objectieve vragen zijn vragen die eenvoudig met ja of nee kunnen worden beantwoord, zonder dat enige mening of interpretatie van de respondent nodig is. Ze moeten ook vrij zijn van enige vooringenomenheid of aannames over het antwoord.
Niet-leidende vragen zijn vragen die de respondent niet in een bepaalde richting proberen te sturen. Ze moeten neutraal en onpartijdig zijn, zonder enige hint van wat het "juiste" antwoord zou kunnen zijn.
Irrelevante vragen verhogen het risico op onnauwkeurige of nietszeggende resultaten te krijgen.
Denk bij het ontwerpen van uw enquête eerst na over wat u wilt leren. Wilt u weten hoe medewerkers denken over hun taken of bent u op zoek naar feedback over een recente wijziging in het bedrijfsbeleid? Zodra u weet welke onderwerpen u wilt behandelen, kan u de vragen doelgericht opstellen.
Door een strategische benadering te volgen voor het meten van de tevredenheid van werknemers, kunnen organisaties waardevolle inzichten verwerven in de cultuur en waarden van hun bedrijf. Regelmatige opvolging uitvoeren zorgt ervoor dat de veranderingen in de loop van de tijd opgevolgd kunnen worden.
Zorg ervoor dat u uw vragen beknopt en duidelijk houdt. Vermijd daarbij het gebruik van jargon of technische termen die niet iedereen zal begrijpen. Als werknemers te veel tijd moeten besteden aan het ontcijferen van uw vragen, raken ze waarschijnlijk gefrustreerd en geven ze het op.
Online meten van werknemerstevredenheid is een belangrijk instrument voor elke organisatie. Indien de vragen op een juiste en gerichte manier worden opgesteld, stelt het managers in staat om verbeterpunten te identificeren en de nodige veranderingen door te voeren om de employee happiness en productiviteit te verhogen. Ons blogbericht over medewerkerstevredenheid helpt u verder de juiste vragen op te stellen voor uw bedrijf.